Przejdź do treści

Najczęściej zadawane pytania

Najczęściej zadawane pytania

Czy osoba stosująca przemoc bądź doznająca przemocy może złożyć wniosek o zamknięcie procedury Niebieskiej Karty? 

Przepisy ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej nie przewidują takiego trybu. Jeżeli osoba objęta procedurą złoży wniosek o jej zakończenie,  grupa diagnostyczno-pomocowa nie ma obowiązku takiego wniosku uwzględnić. Procedura może zostać zakończona wyłącznie w ściśle określonych przypadkach wskazanych w art. 9hh ust. 1 ww. ustawy tj. w razie ustania przemocy domowej i uzasadnionego przypuszczenia że zaprzestano dalszego jej stosowania, bądź w razie stwierdzenia braku zasadności podejmowania działań. Czy zachodzi któraś ze wskazanych sytuacji decyduje grupa diagnostyczno-pomocowa realizująca działania w ramach procedury Niebieskie Karty, na podstawie informacji zgromadzonych w toku prowadzenia procedury. 

Czy mogę uzyskać kopię dokumentacji procedury Niebieskie Karty?

Dostęp do materiałów wytworzonych w ramach procedury Niebieskie Karty realizowany jest poprzez wgląd w dokumentację. Nie jest możliwe uzyskiwanie kopii ani  w formie ksera dokumentów ani poprzez wykonywanie zdjęć czy nagrań. Z dokumentacją procedury Niebieskie Karty można zapoznać się w siedzibie ośrodka pomocy społecznej lub centrum usług społecznych, który zapewnia obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego. Aby zapoznać się z dokumentacja procedury należy uprzednio uzyskać zgodę Zespołu Interdyscyplinarnego. Tryb składania prośby o wgląd dokumentację nie jest sformalizowany - w tym celu należy złożyć wniosek/podanie w dogodnej formie - pisemnie, mailowo bądź ustnie. Wniosek taki można złożyć przekazując go członkowi grupy diagnostyczno-pomocowej bądź bezpośrednio do Zespołu interdyscyplinarnego czy też ośrodka pomocy społecznej lub centrum usług społecznych. 

Kto decyduje o zakończeniu procedury Niebieskie Karty?

Decyzję o zakończeniu procedury Niebieskie Karty podejmują członkowie grupy diagnostyczno-pomocowej powołanej do realizacji danej procedury. Decyzja taka zapada większością głosów członków grupy. Nie jest ona zatem podejmowana wyłącznie w oparciu o stanowisko pracownika socjalnego bądź funkcjonariusza policji. 

Jakie zadania realizuje Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania przemocy domowej? 

Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Gminie Miejskiej Kraków został powołany na podstawie Zarządzenia nr 2634/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 12 września 2023 r. zgodnie z uchwałą nr CXV/3087/23 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 lipca 2023 roku. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele systemu pomocy społecznej, Policji, oświaty, ochrony zdrowia, Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, kuratorów sądowych oraz organizacji pozarządowych.

Zespół interdyscyplinarny planuje oraz koordynuje działania ogólnomiejskie. Powołuje również grupy diagnostyczno-pomocowe do pracy w indywidualnych przypadkach podejrzenia przemocy domowej. Zespół monitoruje procedury „Niebieskie Karty” oraz działania podejmowane przez grupy diagnostyczno-pomocowe. 

Kto wchodzi w skład grupy diagnostyczno-pomocowej?

Obligatoryjnym składem grupy diagnostyczno-pomocowej jest pracownik socjalny jednostki organizacyjnej pomocy społecznej oraz funkcjonariusz Policji/żołnierz ŻW, a w sytuacji, kiedy osoba stosująca przemoc domową pozostaje pod dozorem lub nadzorem kuratora sądowego, także zawodowy kurator sądowy lub wskazany przez kierownika zespołu kuratorskiej służby sądowej społeczny kurator sądowy. W zależności od sytuacji osób wskazanych w procedurze lub zgłoszeniu o podejrzeniu przemocy do składy grupy diagnostyczno-pomocowej mogą zostać powołani przedstawiciele instytucji zaangażowanych w sprawy wymienionych osób np. kurator, przedstawiciel oświaty, GKRPA, przedstawiciel ochrony zdrowia, przedstawiciel organizacji pozarządowej.

Czym zajmuje się grupa diagnostyczno-pomocowa?

Grupa diagnostyczno-pomocowa powoływana jest przez Zespół Interdyscyplinarny do zweryfikowania zgłoszenia o podejrzeniu przemocy domowej lub realizacji działań w ramach procedury „Niebieskie Karty”. 

W przypadku zgłoszenia o podejrzeniu występowania przemocy domowej zadaniem grupy diagnostyczno-pomocowej jest diagnoza oraz ocena sytuacji osób wskazanych w zgłoszeniu. Informacje uzyskane w trakcie rozmów z osobami wskazanymi w zgłoszeniu oraz pozyskane od poszczególnych członków grupy pozwalają na podjęcie decyzji o wszczęciu lub braku zasadności wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”. 

W przypadku realizacji procedury „Niebieskie Karty” zadaniem grupy diagnostyczno-pomocowej jest weryfikacja sytuacji osób wskazanych w procedurze oraz stwierdzenie czy do przemocy domowej faktycznie dochodzi. Grupa diagnostyczno-pomocowa spotyka się zarówno z osobą doznającą przemocy jak i osobą stosującą przemoc, tak by każda z osób swobodnie mogła przedstawić swoją perspektywę oraz odnieść się do informacji o podejrzeniu przemocy domowej. 

Z osobą doznającą przemocy domowej opracowywany jest plan bezpieczeństwa na wypadek kolejnego aktu przemocy oraz wypełniany jest formularz „Niebieska Karta – C” zawierający plan pomocy. Osoba doznająca przemocy informowana jest o bezpłatnych formach pomocy oraz wsparcia na terenie Gminy Miejskiej Kraków, w tym o pomocy w formie schronienia.   

Osoba stosująca przemoc pouczana jest o konsekwencjach stosowania przemocy domowej oraz skutkach prawnych. Dzielnicowy na posiedzeniu grupy diagnostyczno-pomocowej z osobą stosującą przemoc wypełnia formularz „Niebieska Karta -D”. Grupa diagnostyczno-pomocowa w przypadku potwierdzenia przemocy domowej kieruje osobę stosującą przemoc do uzyskania specjalistycznej pomocy, w szczególności poprzez udział w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych lub psychologiczno-terapeutycznych.

Grupa diagnostyczno-pomocowa realizuje swoje działania do momentu ustania przemocy domowej, decyzję o zakończeniu procedury muszą podjąć zgodnie wszyscy członkowie grupy diagnostyczno-pomocowej. 

Po zakończeniu procedury grupa diagnostyczno-pomocowa monitoruje sytuację osób wskazanych w procedurze przez okres 9 miesięcy.

Kto może wszcząć procedurę „Niebieskie Karty”

Wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” następuje poprzez wypełnienie formularza NK-A w sytuacji, kiedy wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy domowej osoby, wykonując czynności służbowe lub zawodowe, mają uzasadnione podejrzenie wystąpienia przemocy domowej. Uprawnionymi do wszczęcia procedury są: pracownik socjalny jednostki organizacyjnej pomocy społecznej, funkcjonariusz Policji, żołnierz Żandarmerii Wojskowej, pracownik socjalny SOW, asystent rodziny, nauczyciel, w tym wychowawca, lekarz, pielęgniarka, położna, ratownik medyczny, a także inna osoba wykonująca zawód medyczny, przedstawiciel gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, pedagog, psycholog, terapeuta działający w jednostce organizacyjnej pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji; oświacie; ochronie zdrowia; organizacji pozarządowej. 

Co to jest zgłoszenie przemocy domowej do Zespołu Interdyscyplinarnego?

Zgłoszenie przemocy domowej to informacja o podejrzeniu przemocy domowej lub zagrożeniu przemocą domową uzyskana przez Zespół Interdyscyplinarny od świadka, czyli osoby niedoznającej bezpośrednio przemocy, która o niej wie lub widziała akt przemocy domowej. Zgłoszenie nie musi skutkować rozpoczęciem procedury „Niebieskie Karty”. Niemniej skutkiem otrzymania zgłoszenia jest powołanie przez ZI (w ciągu 3 dni od dnia otrzymania zgłoszenia) grupy diagnostyczno-pomocowej, która ma za zadanie dokonanie diagnozy i oceny sytuacji wskazanej w zgłoszeniu, a następnie podjęcie decyzji o realizacji bądź odstąpieniu od realizacji procedury „Niebieskie Karty”.

Czy wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” wymaga zgody Osoby Stosującej Przemoc lub Osoby Doznającej Przemocy? 

Wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” nie wymaga zgody zarówno ODP, jak i OSP. Jest to wyłącznie decyzja profesjonalisty uprawnionego do wszczynania procedury.

W której Gminie realizowana jest procedura „Niebieskie Karty”?

Gminą właściwą do realizacji procedury „Niebieskie Karty” jest gmina, w której przebywa osoba doznająca przemocy domowej.

Jeżeli osoba doznająca przemocy i osoba stosująca przemoc mają różne miejsca (gminy) zamieszkania, w gminie, w której zamieszkuje OSP, można powołać GDP i realizować wobec niej procedurę NK. 

Jeśli ODP zmieni miejsce zamieszkania, Zespół Interdyscyplinarny dotychczasowego miejsca zamieszkania informuje Zespół nowego miejsca zamieszkania o prowadzonej procedurze. Aby otrzymać dokumentację prowadzonej procedury Zespół aktualnego miejsca zamieszkania musi wystąpić z wnioskiem o przekazanie dokumentacji do Zespołu poprzedniego miejsca zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej, a ten dopiero po otrzymaniu wniosku wysyła dotychczas wytworzoną dokumentację.

Czy stawiennictwo osoby doznającej przemocy lub osoby stosującej przemoc domową na posiedzenia grupy diagnostyczno-pomocowej jest obowiązkowe?

Spotkania dla osób doznających przemoc domową oraz stosujących przemoc domową odbywają się odrębnie. Ich obecność wprawdzie nie jest obowiązkowa oraz nie wstrzymuje ona pracy grupy diagnostyczno-pomocowej niemniej jednak jest istotna. Uzyskanie informacji bezpośrednio od osób wskazanych w procedurze/zgłoszeniu oraz poznanie ich perspektywy, potrzeb oraz oczekiwań może mieć kluczowe znaczenie dla udzielenia skutecznej i efektywnej pomocy przez grupę diagnostyczno-pomocową.  

Czy na działania grupy diagnostyczno-pomocowej można złożyć skargę? 

Skargę na działalność grupy diagnostyczno-pomocowej lub jej członka może wnieść wyłącznie osoba objęta procedurą „Niebieskie Karty”. Skargę składa się do Zespołu Interdyscyplinarnego i on ją rozpatruję w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego czyli w ciągu 30 dni.

Czy w procedurze „Niebieskie Karty” osoby doznające przemocy lub osoby stosujące przemoc domową może reprezentować pełnomocnik (adwokat / radca prawny)? 

Przepisy regulujące procedurę „Niebieskie Karty” mają charakter samoistnej regulacji, a procedura prowadzona jest niezależnie od innych postępowań. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz Rozporządzenie w sprawie procedury „Niebieskie Karty” nie wprowadzają do procedury reprezentacji prawnej którejkolwiek ze stron, jak ma to miejsce w postępowaniach: karnym, administracyjnym czy cywilnym. Ustawa nie zawiera przepisów pozwalających na odpowiednie stosowanie innych przepisów w zakresie reprezentacji stron. Nie ma podstawy prawnej do ustanowienia pełnomocnika do reprezentacji w procedurze. Zapisy ustawy oraz rozporządzenia nakazują realizowanie procedury „Niebieskie Karty” poprzez bezpośredni kontakt z osobą doznającą przemocy jak i osobą stosującą przemoc.